OC Przewoźnika – co należy wiedzieć
Sieci transportowe są ważną częścią łańcucha dostaw i tworzą podstawy gospodarki we wszystkich krajach. Umożliwia bowiem dystrybucję towarów, oraz przemieszczanie się ludzi. Jedną z najważniejszych gałęzi transportu jest transport drogowy – ładunki i pasażerowie przemieszczani są tylko i wyłącznie po drogach lądowych przy udziale kołowych środków transportu. Kim jest przewoźnik? Jakimi dokumentami powinien się okazywać? To wszystko w prezentowanym poniżej artykule.
W Polsce pojęcie przewoźnika drogowego reguluje tekst ustawa z 6 września 2001 roku o transporcie drogowym. Przedsiębiorca, uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej z zakresie transportu drogowego jest przewoźnikiem. Aby móc uprawiać zawód przewoźnik musi posiadać odpowiednie licencje (wydawana przez Ministra, która zezwala na wykonywanie działalności z zakresu transportu drogowego), i zezwolenia (decyzja administracyjna uprawniająca do określonego rodzaju transportu). Przedsiębiorca powinien posiadać również certyfikat kompetencji zawodowych w zakresie transportu drogowego. Niezbędnym dokumentem który musi też posiadać przewoźnik zawodowy posiadający pojazdy powyżej 3,5 tony jest ubezpieczenie OC przewoźnika.
OC przewoźnika w ruchu krajowym
OC przewoźnika w ruchu krajowym skierowane jest do osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych, które nie są osobami prawnymi i wykonują w celach zarobkowych drogowy przewóz towarów w ruchu krajowym używając przy tym pojazdów własnych lub pojazdów podnajętych. Zakres ubezpieczenia nie jest regulowany ustawą i jest on różny – w zależności od oferty danego towarzystwa. Jednak większość firm obejmuje ochroną całkowite lub częściowe zaginięcie przewożonego towaru lub jego uszkodzenie. Za dodatkową opłatą daje też możliwość rozszerzenia zakresu ubezpieczenia m.in. o:
– przewóz żywych zwierząt,
– OC za szkody powstałe w wyniku rozboju,
– OC za szkody powstałe podczas przewozu towarów niebezpiecznych (ADR),
– OC za szkody polegające na uszkodzeniu kontenera lub palet,
– OC za szkody powstałe podczas przewozu towarów szybko psujących się,
– OC za szkody powstałe podczas przewozu towarów o podwyższonym ryzyku,
– usunięcie pozostałości po szkodzie w tym utylizację uszkodzonego towaru,
– OC za szkody powstałe podczas postoju poza strzeżonym parkingiem.
Zaletą ubezpieczenia jest nie tylko szeroki zakres ochrony – jakie oferują firmy ubezpieczeniowe, ale i minimalizacja ryzyka prowadzonej działalności. Posiadając ubezpieczenie przedsiębiorcy są również lepiej postrzegani przez partnerów biznesowych lub klientów.
OC przewoźnika w ruchu międzynarodowym
Ubezpieczenie OC przewoźnika międzynarodowego, podobnie jak przy działności w ruchu krajowym również skierowane jest do osób, które nie są osobami prawnymi i wykonują w celach zarobkowych drogowy przewóz towarów w ruchu krajowym i zagranicznym, zgodnie z posiadanymi zezwoleniami i licencjami, które są wymagane przez Ustawę o transporcie drogowym oraz inne przepisy prawa m.in. Konwencję o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów (CMR).
Przedmiot i zakres ubezpieczenia OC przewoźnika międzynarodowego obejmuje ochroną ubezpieczeniową odpowiedzialność cywilną ubezpieczonego za szkody, które powstały podczas zarobkowego przewozu towarów w ruchu międzynarodowym. Większość Ubezpieczycieli za dodatkową opłatą daje możliwość rozszerzenia zakresu ubezpieczenia m.in. o:
– przewóz żywych zwierząt,
– OC za szkody powstałe w wyniku rozboju,
– OC za szkody powstałe podczas przewozu towarów niebezpiecznych (ADR),
– OC za szkody polegające na uszkodzeniu kontenera lub palet,
– OC za szkody powstałe podczas przewozu towarów szybko psujących się,
– OC za szkody powstałe podczas przewozu towarów o podwyższonym ryzyku,
– usunięcie pozostałości po szkodzie w tym utylizację uszkodzonego towaru,
– OC za szkody powstałe podczas postoju poza strzeżonym parkingiem.
Ubezpieczenie kabotażowe
Kabotaż – Ubezpieczenie kabotażowe przeznaczone jest dla podmiotów świadczących usługę transportu krajowego w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej nie mając siedziby w tym kraju – załadunek i wyładunek muszą wystąpić na terytorium jednego kraju.
W przypadku transportu towaru na ternie Niemiec kabotaż jest obowiązkowy. Przedmiot i zakres ubezpieczenia kabotażowego obejmuje ochroną ubezpieczeniową szkody, które powstały podczas zarobkowego przewozu towarów w prawie dozwolonym kabotażu na terenie krajów Unii Europejskiej i Niemiec. Ze względu na to, że ubezpieczenie kabotażowe na terenie Niemiec jest ubezpieczeniem obowiązkowym wśród ofert dostępnych na rynku rozróżnia się dwa rodzaje ubezpieczeń:
- Przewozy kabotażowe na terenie krajów Unii Europejskiej za wyjątkiem Niemiec. Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje odpowiedzialność cywilną, która ponoszona jest zgodnie z obowiązującymi przepisami kraju na terenie, którego wykonywany jest przewóz kabotażowy. Suma gwarancyjna określona jest w takiej samej wysokości jak dla OC przewoźnika drogowego w ruchu międzynarodowym.
- Przewozy kabotażowe na terenie Niemiec.Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje odpowiedzialność cywilną przewoźnika, która ponoszona jest zgodnie z obowiązującymi przepisami Niemieckiego Kodeksu Handlowego (HGB) oraz niemieckiej ustawy o towarowym transporcie samochodowym (GüKG). Minimalna suma ubezpieczenia wynosi 1.200.000 euro z limitem 600.000 euro na zdarzenie. Co ważne podczas przewozu należy mieć przy sobie dowód posiadania umowy ubezpieczenia (certyfikat) wraz z dokumentacją potwierdzającą transport transgraniczny np. list przewozowy CMR.
Wyłączenia od odpowiedzialności OC przewoźników
Niezależnie od rodzaju ubezpieczenia, czy jest to OC w ruchu krajowym, zagranicznym, czy kabotaż, towarzystwa wyłączają z odpowiedzialności powstanie szkody w wyniku:
– rażącego niedbalstwa,
– naruszenia przepisów prawda drogowego,
– niewłaściwego załadowania lub opakowania towaru,
– wady ukryte przewożonego towaru,
– użycie nieodpowiedniego pojazdu,
– postoju, parkowania lub zatrzymania się w miejscu niedozwolonym,
– pozostawienia pojazdu wraz z towarem bez opieki,
– kierowania pojazdem, który był w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających;
– działań wojennych, rewolucji, strajków, zamieszek i rozruchów, czy wojny domowej.
W razie dodatkowych pytań, zapraszamy do kontaktu z ekspertami SuperUbezpieczenia.pl – 720 221 221.
Jeśli ktoś prowadzi działalność transportową polisa OCP jest konieczna i niezbędna, bez niej nie zabiorę żadnego ładunku bo praktycznie każdy kontrachent sprawdza to skrupulatnie ?
O, właśnie tego szukałem 🙂